Het is een keuze waar vele cateringbedrijven nu voor staan: Gaan we ons ook aansluiten bij Thuisbezorgd? De omzet daalde de afgelopen maanden en het verlies loopt op. Wij hebben dus de knoop doorgehakt en zijn om, ondanks alle kosten en problemen die het met zich mee brengt.
Thuisbezorgd.nl, van Takeaway.com, is een bestelplatform waar bijna niemand meer omheen kan. Zo’n beetje elke jongvolwassene en eigenlijk praktisch elke Nederlander, heeft er wel al eens besteld. Het is gebruiksvriendelijk, modern en handig. Zo denken de ondernemers natuurlijk ook. Vanuit hun kanaal kunnen vele zaken geregeld worden die nodig zijn om snel en efficiënt eten te kunnen bezorgen bij de klant. En vooral in deze tijd, buiten het coronavirus om, is dat iets wat eigenlijk elk cateringbedrijf wel zou moeten aanbieden. Met name de jonge generatie maakt grotendeels gebruik van de bezorgfunctie. Niet alleen met eten, maar eigenlijk alles. Kijk naar bestelsites als bol.com, Wish en Aliexpres, Bax-shop, Zalando en meer.
Het is natuurlijk ook niet voor niets dat er in het nieuws al regelmatig berichten zijn te lezen over PostNL die de druk niet meer aan kan. Het postbedrijf heeft gigantisch moeten uitbreiden om deze lading te kunnen verwerken. Dit komt mede door het feit dat de klant vaak de keuze heeft om producten ook retour te sturen, maar dat gaat natuurlijk niet op bij voedsel servicebedrijven.
Het mag duidelijk zijn dat bezorgen de toekomst is, maar hoe kunnen wij daar in mee gaan? Wij hebben twee keuzes: Zelf alles beheren of je aansluiten bij een derde partij. Hier zijn een aantal opties in, maar de “go to” keuze is dan toch Thuisbezorgd. Dit heeft er onder andere mee te maken dat dit de enige Nederlandse partij is die nationaal hun platform beschikbaar stelt. Andere platforms, zoals Ubereats en Deliveroo, zijn beperkt tot met name de grote steden. Verder biedt Thuisbezorgd ook assistentie tot het volledig maken van alle voorzieningen die nodig zijn bij het bezorgen, van elektrische scooters tot handhelds.
Thuisbezorgd is inmiddels al zo groot dat je als onderneming flink kan profiteren van hun bereik. Het platform haalt daarom ook makkelijk nieuwe bedrijfsklanten binnen met de lijn “gegarandeerd omzet”. En dat is niet gelogen: Op het moment dat wij als nieuw bedrijf aansloten hadden we de eerste dag al bestellingen binnengekregen. Afhankelijk van hoe je zelf je marketing speelt kan dit van een paar tot tientallen zijn.
Klinkt allemaal wel positief, maar er is een schaduwkant. Dat is de commissie fee. Dit is volgens vele partijen die samenwerken met Thuisbezorgd aan de hoge kant. Vooral omdat deze bezorgbedrijven (broodjes, maaltijden, pizza’s etc.) hogere kosten hebben als de supermarkten waarmee de prijsstelling vergeleken wordt. 13% voor alleen een vermelding is dan makkelijk verdiend. Toch verdedigt Thuisbezorgd zich hier volledig tegen en vinden ze dat hun bereik dat percentage waard is. Dat is nu een onderwerp van discussie, waar ook de KHN en ACM zich in hebben gemengd.
Dat wij werken met Thuisbezorgd is dus wel degelijk lonend, maar rijk ervan worden zal niet gebeuren. Het is wel een goede toevoeging in deze tijd als je mee wil gaan met de markt. Als je de faciliteiten kan realiseren om het zelf te doen en je er een forse marketingcampagne achter hebt staan is dat sowieso aan te raden. Heb je dat niet? Dan kan het sowieso geen kwaad om met Thuisbezorgd te gaan werken. Ondanks het percentage bieden ze wel veel assistentie en hebben ze hun zaken op orde en kan je zo instappen.
Wij werken ook met “Puik voor je Buik” via Thuisbezorgd. Ook met heerlijke desserts en meer. Probeer het eens.